Hrsg.:

Music Theatre in Motion

Reflections on Dance in Opera

Schriften der Europäischen Musiktheater-Akademie · Band 14 · In englischer Sprache

Erscheinungsjahr 2021
232 Seiten, Paperback, erscheint Anfang Mai 2021
CB 1296

ISBN: 

978-3-940768-96-4
€ 25,00

Der Frage nach der Beziehung und den unterschiedlichen Modellen der Interaktion zwischen Oper und Ballett nähert sich diese Publikation mit Beiträgen internationaler Wissenschaftler und Künstler aus historischer wie aktueller Perspektive. Exemplarisch beleuchtet wird – in theoretischer Reflexion und Beobachtung der Praxis – das Beziehungsgeflecht zwischen den beiden Kunstformen in unterschiedlichen Epochen und Konstellationen, ausgehend von den Konventionen der frühen italienischen und französischen Oper sowie ihrer Umsetzung in zeitgenössischen Produktionen zwischen historisch informierter Interpretation und innovativer künstlerischer Kreativität bis hin zu Formen transmedialen Musiktheaters.

Untersucht wird das Verhältnis zwischen dramaturgischen Konzepten und ihrer Realisation auf der Bühne, diskutiert werden anhand von Fallbeispielen gegenwärtige Strategien der Integration von Ballett in Opernaufführungen. Den inhaltlichen Bogen schließen aus der Theaterpraxis namhafte Choreografen, die ihre unterschiedlichen Zugangsweisen zur Oper reflektieren, die Synergien schaffen zwischen beiden Kunstformen.

Mit englischsprachigen Beiträgen von Cindy Van Acker, Koen Bollen, Aviel Cahn, Stijn Celis, David Conway, John Deathridge, Rebecca Harris-Warrick, Amir Hosseinpour, Arnold Jacobshagen, Stephanie Jordan, Katrin Kolo, Sergio Morabito, Joachim Schloemer, Isolde Schmid-Reiter, Christian Spuck, Stephanie Schroedter, Susanne Vill und Demis Volpi.

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In line with the goal of the European Academy of Music Theatre as a forum for dialogue and exchange between research and artistic practice, this publication reflects on the relationship and connection of opera and ballet, and examines their interaction from both the historical and contemporary perspective. From different viewpoints stemming from both theoretical reflection and practical observation, the publication sheds light on the intricate connection between the two art forms in different eras and configurations. Starting with historical roots and the conventions in early Italian and French opera, as well as their implementation in today’s productions between historically based interpretation and new artistic creativity, it stretches up to contemporary forms of transmedial music theatre as well as current projects that are searching for new means of artistic expression.

Contributions examine the relationship between dramaturgical concepts and their present-time realisation on stage, further discussion illuminates contemporary strategies of integrating ballet into opera performances through case studies. Bringing it all together, the book features acclaimed choreographers who review and reflect on their different choreographic approaches to opera, creating synergies between the art forms.

With contributions by Cindy Van Acker, Koen Bollen, Aviel Cahn, Stijn Celis, David Conway, John Deathridge, Rebecca Harris-Warrick, Amir Hosseinpour, Arnold Jacobshagen, Stephanie Jordan, Katrin Kolo, Sergio Morabito, Joachim Schloemer, Isolde Schmid-Reiter, Christian Spuck, Stephanie Schroedter, Susanne Vill, Demis Volpi.

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